Forum www.wszisi.fora.pl Strona Główna www.wszisi.fora.pl
Forum studentów WSZ kierunek ISI
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

6. Zasady zarządzania zasobami w czasie trwania projektu inf

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wszisi.fora.pl Strona Główna -> Pytania z ISI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ahinz
Administrator



Dołączył: 17 Cze 2011
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 8:46, 17 Cze 2011    Temat postu: 6. Zasady zarządzania zasobami w czasie trwania projektu inf

6. Zasady zarządzania zasobami w czasie trwania projektu informatycznego

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pl




Dołączył: 01 Lip 2011
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 15:27, 01 Lip 2011    Temat postu:

Poprzez zasoby w projekcie informatycznym rozumiemy zarówno ludzi jak i zasoby w postaci sprzętu komputerowego, pomieszczeń i inne niezbędne do wykonania zadania. Poprzez zarządzanie zasobami będziemy rozumieli wszelkie działania, które mają za zadanie między innymi:
● Oszacowanie jakie potrzebujemy zasoby i w jakiej ilości.
● Pozyskanie tych zasobów.
● Rozplanowanie prac, tak by wykorzystać jak najlepiej posiadane i pozyskane zasoby.
Skoncentrujemy się przede wszystkim na zarządzaniu zasobami ludzki, co wydaję się najważniejszym elementem w projektach informatycznych.

Dobrze dobrany zespół charakteryzuje się następującymi
cechami:

● Silne, zdecydowane, mądre i rozsądne przywództwo.
● Jasno sprecyzowane zadania.
● Umiejętność podejmowania szybkich decyzji i wdrażanie ich w życie.
● Perfekcyjne wykorzystanie cech i umiejętności poszczególnych członków zespołu.
● Otwartość i szczerość wymiany informacji i wiedzy.
● Harmonia i spokój we współdziałaniu.
Literatura wskazuje, że zwykle dobry zespół, czyli taki, który ma posiadać wymienione wyżej cechy oraz będzie działał skutecznie, składa się z 2-25 osób. Faktycznie przy zespołach twórczych, czyli właśnie takich, z którymi mamy do czynienia w projektach informatycznych przekraczanie liczby 25 osób jest ryzykowne, gdyż w większych zespołach bardzo ciężko utrzymać jest spójność projektu.

Przydział zadań
Z planu projektu wynika jakie zadania muszą być zrealizowane, by zakończyć kolejne etapy i ostatecznie zrealizować cały projekt. Rolą kierownika jest skojarzenie poszczególnych osób z zadaniami, czyli przydzielenie zadań do realizacji określonym pracownikom. Przydzielając zadania kierownik musi pamiętać o wielu aspektach, każdy z nich może niesie ze sobą pewne konsekwencje. Wymieńmy kilka z tych aspektów:
● Zadanie może być, w tym samym czasie, realizowane przez kilka osób – dość częsta sytuacji
przy zadaniach większych. Nie jest to jednak zawsze wygodne, choćby z przyczyn rozmycia
odpowiedzialności. W takim przypadku albo należy wyznaczyć osobę odpowiedzialną za realizację tego zadania, albo podzielić zadanie na mniejsze.
● Jeden pracownik może, w tym czasie, realizować kilka zadań – znów jest to częsta sytuacja i również niesie ona za sobą pewne niedogodności. Wszak pracownik może wykonując jedno z zadań nieświadomie opóźniać inne. Jest szalenie ważne, by każde z zadań miało jasno określony nie tylko termin realizacji, ale również priorytet, w takim przypadku, można wykonywać je od najważniejszego do najmniej ważnego. Oczywiście w przypadku zastosowania priorytetów, nasuwa się naturalny wniosek, by zadania jednak ustawić w kolejkę, a za to skrócić czas realizacji
każdego z nich.
● Bywają zadania, które musi wykonywać kilka osób jednocześnie – spróbujmy wyobrazić sobie zadanie do którego potrzebny jest konsultant, który weryfikuje od czasu da czasu czy zadanie jest realizowane zgodnie z założeniami. Znów ciężko podzielić takie zadanie na wiele mniejszych i określać, że 1 dzień kodowanie, 2 godziny konsultant, 2 dni kodowanie, 3 godziny konsultant. Taka granulacja wprowadzi totalny chaos i utrudni kontrolę.
● Bywają zadania, które zawsze będą występowały obok innych – jednym z przykładów takich zadań jest dokumentowanie kodu. Nie sposób oddzielić tego zadania i wymusić, by pracownik przez np. 4 dni w tygodniu pisał program, a przez 1 dzień dokumentował. Taki podział mógłby tak naprawdę wprowadzić więcej zamieszania niż pożytku. Oczywiście takie zadanie można potraktować jako po prostu „kodowanie” z odpowiednią procedurą jakości w której jest zapisane,
że należy kod dokumentować. Jednak będą inne zadania, które również mają taki charakter i nie należy zawsze się upierać na zamianie zadań z równoległych na sekwencyjne.
● Przydział zadań powinien opierać się na kompetencjach pracowników – oczywiste jest, że
najlepiej wykona dane zadanie, osoba, która zagadnienie rozumie i ma w nim doświadczenie. Jednak nie zawsze mamy do dyspozycji odpowiednią liczbę osób o odpowiednich kwalifikacjach, w takiej sytuacji należy rozważyć wdrożenie naszych pracowników do nowego charakteru zadań lub zatrudnienie osób z zewnątrz. Decyzja o tym jakie rozwiązanie jest lepsze powinna być oparta o kalkulacje co przyniesie szybszy i lepszy efekt. Zauważmy, że nasz pracownik jest wdrożony w procedury i sposób pracy obowiązujący w organizacji, ale za to nie posiada odpowiedniej wiedzy merytorycznej z zakresu rozważanego zadania. Podczas gdy osoba z zewnątrz będzie posiadał wiedzę specjalistyczną, ale nie będzie musiał umieć to wykonać tak jak my tego oczekujemy (zna inne narzędzia, inny język programowania itp.). Rozważmy pewien przykład. W projekcie jest zadanie wymagające specjalistycznej wiedzy za zakresy projektowania konstrukcji mechanicznych. Można oczywiście potraktować, że rozwiąże sprawę konsultant, ale spróbujmy przyjąć, że tak nie może się stać i że potrzebujemy własnego projektanta lub programisty. Pytanie co trwa dłużej, wdrożenie w organizację czy pozyskanie wiedzy specjalistycznej, w tym przypadku dość oczywiste jest, że pozyskanie wiedzy z konstrukcji mechanicznych.
● Jednoznaczna odpowiedzialność – każde zadanie powinno mieć określoną osobę, która będzie
odpowiadała za jego realizację. Jak pasaliśmy wcześniej osób realizujących może być więcej, ale
odpowiedzialność powinna być skupiona, w przeciwnym razie może się okazać, że nie będzie winnego w przypadku niedociągnięć.
● Każdy pracownika posiada umiejętności oraz ma wady – jasne jest, że przydzielając zadanie pewnej osobie bierzemy pod uwagę jej kompetencje, jednak nie wolno ignorować pewnych wad. Wystarczy nadmienić, że dana osoba nie będzie umiała pracować w grupie, by ryzykowne było przydzielanie jej zadań gdzie wymagana jest współpraca z innymi. Wada taka nie musi oczywiście przekreślać w ogóle takiej osoby jako pracownika.
● Pracownika o szerszych uzdolnieniach łatwiej przydzielić do zadań – jest to dość oczywiste,
posiadając zespół pracowników o wszechstronnych uzdolnieniach łatwiej jest rozdzielić pracę i rzadziej wystąpi sytuacja w której pracownik nie będzie miał pracy. Wręcz często zaleca się by nie zatrudniać osób o wąskiej specjalizacji.
● Należy mieć świadomość wzajemnych interakcji członków zespołu – im większa grupa osób, tym większe ryzyko sytuacji, gdy jedna osoba nie lubi drugiej, lub nie umie z nią współpracować. Stąd też należy mieć świadomość takiej sytuacji i w miarę możliwości nie zmuszać ludzi do pracy z nielubianymi osobami.
● Grupa jest ważniejsza niż jednostka – należy pamiętać, że tworzenie dużych projektów to praca zespołowa. Stąd mając do wyboru osobę o dużej wiedzy, ale nieumiejętności współpracy oraz osobę o mniejszych umiejętnościach, ale łatwo funkcjonującą w grupie, należy wybrać tę drugą. Nie można oczekiwać, że zespół dotrze się w trakcie pracy, po prostu grupa silnych indywidualności nieumiejących współpracować będzie zawsze trudna do kierowania i nie koniecznie efektywna.

Rola kierownika projektu (podstawowe zadania kierownika, kwalifikacje, umiejętności)
Spróbujmy zatem wyszczególnić zadania kierownika w oparciu o to co wcześniej napisano. Zatem zadania Kierownika Projektu, to:
● Realizacja zadań zespołu przy wykorzystaniu zasobów.
● Dbałość o terminowe i zgodne z budżetem wykonywanie zadań.
● Dobór członków zespołu i przydzielenie im funkcji.
● Kierowanie zebraniami.
● Reagowanie na wszelkie odstępstwa od harmonogramu prac.
● Rozliczanie członków zespołu z powierzonych im zadań, w tym nagradzanie za bardzo dobre wyniki i wyciąganie konsekwencji w przypadku braków efektów.
● Lojalność wobec projektu jak i zespołu, w tym nieunikanie odpowiedzialności za błędy własne.
● Inspirowanie i motywowanie członków zespołu do lepszej i efektywniejszej pracy.
● Organizacja spotkań integracyjnych oraz szkoleń podnoszących kwalifikacje zespołu.
● Rozwiązywanie konfliktów w grupie, oraz zrozumienie wobec problemów indywidualnych członków.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.wszisi.fora.pl Strona Główna -> Pytania z ISI Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin